DNEVNA SVJETLOST JE POTREBA, A NE LUKSUZ


Provodimo 90 % vremena u zatvorenom prostoru, a doslovno ne postoji zamjena za sunčevu svjetlost koja bi nas zaštitila od negativnih posljedica izazvanih nedostatkom izlaganja svjetlosti. 


Čak i najjače umjetno osvjetljenje ne može nadomjestiti dnevnu svjetlost koja nas održava zdravima. Znanstvena istraživanja dokazala su povezanost između nedostatka dnevne svjetlosti te niza fizičkih i mentalnih problema. Zapravo, stručnjaci procjenjuju da 15 % svjetske populacije pati od različitih razina poremećaja SAD (sezonski afektivni poremećaj ili zimska depresija), a taj se trend povećava s povećanjem geografske širine.  

Postoje i mnogi drugi zdravstveni problemi koji su povezani s nedostatkom odgovarajuće dnevne svjetlosti. Primjerice, nedostatak vitamina D, koji je povezan s problemima kao što su umor, zamor i povećana podložnost oboljenjima. Trebate boraviti na otvorenom da bi vaše tijelo bilo izloženo sunčevoj svjetlosti koja omogućava proizvodnju vitamina D, a u Europi i drugim sjevernim zemljama trebate boraviti vani tijekom ljeta. Osim toga, umjetno svjetlo može poremetiti naš biološki sat, što može dovesti do problema s koncentracijom, povišenog krvnog tlaka i drugih problema.

SIMPTOMI

Iako posljedice nedostatka dnevne svjetlosti nisu vidljive golim okom, svejedno se moraju shvatiti ozbiljno. Naš metabolizam treba dnevnu svjetlost da bi pravilno funkcionirao, tako da su opći umor i problemi sa spavanjem česti simptomi A sam poremećaj spavanja povezan je s problemima kao što su stres, depresija, srčana oboljenja, povećana podložnost infekcijama.

RJEŠENJA

Kada govorimo o uvođenju više dnevne svjetlosti u svakodnevni život, za većinu ljudi radi se o reagiranju na problem za koji nisu znali da postoji. Zato može biti teško pronaći motivaciju. Ali zapamtite, problemi su stvarni i njihovo rješavanje može dramatično poboljšati opću kvalitetu života.

Znanstveno je dokazano da veće izlaganje dnevnoj svjetlosti poboljšava i fizičko i mentalno zdravlje, stoga vam predstavljamo neke sitne, jednostavne promjene koje možete napraviti već danas:

1.


Slijedite (prirodnu) svjetlost

Osvijetlite svoj dom i radno mjesto sa što više dnevne svjetlosti. Umjetno svjetlo ne može imitirati kvalitete sunčeve svjetlosti, koja djeluje kao prirodni antidepresiv, tako da pokušajte iskoristiti dnevnu svjetlost kao svoj primarni izvor svjetlosti i po potrebi je dopunite umjetnim svjetlom. Osim toga, pomaknite stol za objedovanje ili radni stol bliže prozoru.

2.


Prošećite

Izađite van kad vam se pruži prilika i pokušajte redovito protegnuti noge. Većina znanstvenika slaže se da je izlaganje dnevnoj svjetlosti dva sata dnevno odličan način da poboljšamo mentalnu dobrobit.

3.


Uspostavite ritam

Organizam se može uskladiti s takozvanim 24-satnim ritmom spavanja, rada i zabave uz pravilno izlaganje svjetlosti i tami. Ako je moguće, spavaće sobe orijentirajte istočno prema jutarnjem suncu, posebice spavaće sobe adolescenata i mladih koji imaju odgođeni biološki sat i često imaju problema s ustajanjem ujutro.

IMAJTE NA UMU ŠIRU SLIKU

Osim novih svakodnevnih rutina važno je iskoristiti prilike da provedete suštinske promjene unutarnje klime svojeg doma. Provodimo 90 % vremena u zatvorenom prostoru, a dvije trećine tog vremena provodimo u svojem domu, stoga je to savršeno mjesto da počnete poboljšavati svoj život u zatvorenom prostoru.

 

Poboljšajte svoj postojeći prostor

Razmislite kako možete „unijeti sunce unutra” tako da imate više dnevne svjetlosti unutar doma. S obzirom da nas većina živi u urbanim sredinama, u određenoj smo se mjeri otuđili od prirode. Potražite prozore ili vrata koja povećavaju količinu dnevne svjetlosti u prostoriji; imajte na umu da svjetlost koja prodire kroz krovni prozor obilnija od dnevne svijetlosti koja prolazi kroz uobičajeni prozor.

Proširujte prostor na pravilan način

Dodavanje dodatnih kvadrata vašem domu odličan je način za poboljšanje života u zatvorenom prostoru. Razmotrite renoviranje ili proširenje potkrovlja i dajte prednost rješenjima koja unose svjež zrak i dnevnu svjetlost.

Selidba doma

Kada tražite novi dom, imajte na umu da starije nekretnine mogu imati probleme koji će utjecati na klimu u zatvorenom prostoru. Primjerice, provjerite omogućavaju li prozori dovoljno dnevne svjetlosti. Ako ne omogućavaju, razmotrite ugradnju dodatnih prozora ili vrata. Također, kada dođete do faze preuređenja, odaberite svjetliju zidnu boju. To će stvoriti reflektirajuće površine koje će bolje reflektirati svjetlost u vašem domu.


DNEVNA SVJETLOST MOŽE POBOLJŠATI SPOSOBNOSTI UČENJA VAŠE DJECE DO 15 %

Znanstveno je dokazano da učionice koje su dobro osvijetljene dnevnom svjetlošću omogućuju učinkovitije učenje od onih koje su slabo osvijetljene. Nema razloga sumnjati da se te prednosti mogu primijeniti i u domu i na radnom mjestu.

ŠTO JA MOGU UČINITI?

Postoje mnogi načini postizanja bolje kvalitete zraka i više dnevne svjetlosti u vašem domu. Neki su brzi i jednostavni, dok drugi zahtijevaju nešto više vremena, ali omogućuju stabilna dugoročna poboljšanja.